23 februari 2009

Textil, tapet och bokstäver

När man börjar se på saker man tycker om och har tyckt om så kan man se en genomgående stil som alltid finns. Jag kan ändra mig men faller ändå tillbaka till vissa detaljer.
I mitt fall har jag märkt att gammaldags, lantligt, pärlspont, romantiskt, änglar, gamla bokstäver, latinska citat, loppisfynd etc. etc har hängt med väldigt länge och är sådant som jag tycker om. Ett tag försökte jag avskalat vilket blev för kalt i längden.

En gång var jag inne på att göra en takbård av latinska citat och samlade på mig sådana, skrev ut bokstäver som jag skulle skära ut i plast och sedan stöppla på väggen. Detta projekt blev aldrig av, för en småbarnsmamma ganska stort, eftersom så mycket annat pockar på uppmärksamhet. Bokstäver blev det ändå. Halltapet på övervåning med tillhörande bård. Det är nog ca 10 år sedan.
En nyare variant med bokstäver är det franska dokumentet som jag är väldigt förtjust i. På vägg och på rulle lindat med en lakansremsa och en kungakrona.


Nedan bilder av en dyna som jag sydde till en pall, gulligt lantligt motiv med engelsk text på. Det blev också en gardinkappa till ett fönster i dörren mellan kök-tvättstugan där vi bodde tidigare (-95). Tycker fortfarande att tyget är väldigt charmigt men det används inte för tillfället.


I mina gömmor finns bl a detta tyg med gammalsvensk stavning på svenska städer mm,
inköpt för flera år sedan också.

Förra sommaren besökte vi ett Dock- och leksaksmuseum, där köpte jag väggbonaden som jag visar detaljbilder på nedan.

Känner ni också att ni faller tillbaka på en stil som ni alltid tyckt om??
Hoppas ni skaffar er en bra vecka :)
Kram & Solstrålar!
nina

14 kommentarer:

Elzie sa...

Jo, jag har min ljusa stil och den har jag haft i väldigt många år. Som när exet ville att vi skulle ha röd/svarta medaljongtapeter i sovrummet (ryser!!) och jag inte gav mig förrän jag fick de ljusa med små blommor på. Riktigt lantlig är jag väl inte, men jag tycker om att titta på stilen hos andra. Plus att min maken är "antiträmålare" så då är det inte lönt att sätta upp pärlspont och annat, ha, ha.
Du visar så fina saker idag.
Kram Elzie

Moonrose/ Vonneli sa...

Visst har du en förmåga att hitta underbara saker som du sparar på och som sedan kommer till användning om inte i nuet så iaf senare i livet.
Hur är det med det här feng shui....släng bort allt som inte används... det kan ju faktiskt komma till nytta längre fram... eller? Dina tyger du sparat länge.. kanske blir det något vackert utav det nu, med din kreativa förmåga och alla ideér skulle jag tro att vi får se något vackert komma utav det.
Se nu till att veckan blir så bra som du vill ha den. Kram Yvonne

Viola sa...

Jag har precis om du försökt med små infall men det går inte, något som mig fatts, måste ha mina rosor, änglar, mina gamla saker omkring mig, då mår jag som bäst och jag trivs av att få vila ögonen på alla vackra ting, kram

Vita rum sa...

Tittat in hos din jättefina blogg en stund! ha en underbar dag! Kram, Veronica.

Marie sa...

Härliga bilder Nina!
Jo, det är nog som du säger att man har en genomgående stil, vissa saker återkommer man alltid till. Har alltid gillat text och bokstäver, loppissaker, vitt porslin o.s.v.

Ha en riktigt mysig kväll!
Kramar Marie

Anonym sa...

Tack för titten hos mej, så mycket fina bilder du visar...kommer snart tillbaka och kikar in!

Ha det gott!

Inspiration i vitt sa...

Hej Rara goa du, du är alltid så söt, bara så att du vet.
Så smart att rulla ihop dokumentet och smycka det så fint med en krona, jag har sånna kronor jag med och jag gillr dom.
Kramar till dig/Ingela.

♥ cloudberrie ♥ sa...

Jag har egentligen haft det romantiska gammeldags här hemma jämt. Men runt 1999 hade jag ett infall som tyvärr huset lider sviter av ännu... gult *ryyys* "Gult är fult" ;)

KRAM från Eva

lovefriidrott sa...

Hej
åh vad fint du gjort:)
Ville önska dig en trevlig helg ...sen har du nått hos mig
Kram sari

Anonym sa...

Åhh, vad fint du har gjort.
Bara njuter av dina fina bilder.
Kram

Frida sa...

Hej vännen! Vilka inspirerande bilder. Jag har haft den ljusa stilen i flera år men tidigare var jag mer minimalistik och stilren trivs dock bättre med den lantliga stilen.
Hoppas allt är bra med dig!
Kram Frida

Ps. Jag har mailat tillbaka till dig!

Penseldraget sa...

hej
vilka vackra bilder....jag har njutit =)
ha en skön helg
kram pia

drömmen om vitt sa...

Hallå....halååååJa! jag faller alltid tillbaka till mina röda detaljer.....Ibland kan jag få för mig att jag bara ska ha vitt.....vitt.....vitt men sen plockar jag fram mina röda detaljer igen.......och då trivs jag ju som bäst.
Trevlig helg!
Lotta

Anonym sa...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu