07 januari 2008

Patinering

Eller inte...
I maj 2007 beställde jag den nya vackra boken Franske stemninger på nordisk vis från Country by mail. Boken beskriver den franska lantstilen - på nordiskt vis eller kanske mer känd som dansk inredningsstil. Full av inspiration var jag inte sen till färgaffären för att köpa färg - boken har nämligen en beskrivning på hur man patinerar möbler så att de ser gamla och kalkmålade ut. Nu skulle det gamla soffbordet, som pappa gjort en gång, bli fint och kanske till och med få en text av schablon - var tanken.

Efter tvätt, slip, grundmålning och gråmålning tog det stopp! Tyckte färgen såg alldeles för ljusgrå ut (färgen ska lysa genom en ljusare färg efter behandling med slippapper) tappade sugen lite och det gråa bordet har tagit plats på altanen. Funderar på att göra ett nytt försök -kanske någon har ett tips på färgkod?



Bilder ur boken Franske stemninger

Tacksam för tips

Kram Nina

6 kommentarer:

Randi sa...

Den boken är bara så underbar och nu ser jag fram emot att de kommer ut med en ny om trädgårdslivet också.
Kram Randi

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Tack för det tipset, Randi!
Jag har nu förbeställt den boken och ser med glädje fram emot att få hem den.
Det var dagens stora solstråle!
Kram
nina

Jennys Vita Villervalla sa...

Jag gör det lätt för mig när jag målar, och använder vanlig v-slip d.v.s matt grundfärg och "slarvar över" med penseln. Slipar lite här och var efteråt.
Nu beror det såklart på vilken möbel du målar. Ytan blir nämligen lite sträv och matt och är inte så lätt att torka av.
Ha en bra dag!
Kram
Jenny

Jennyshemochharmoni sa...

Hej! Vad spännande :) min e-post är jennyshemochharmoni@gmail.com :)

Dorthe ♥ sa...

Tack snälla du, för din kommentar! Jag blev så himla glad. Jag länkar till dig, och hoppas att det är okej?

Kramar
Dorthe

Anonym sa...

golden goose outlet
off white nike
fear of god essentials
bape outlet
yeezy
off white clothing
fear of god clothing
yeezy
yeezy 380
bape